door Anton Janssen. maandag 19 januari 2009 | 04:50 | Laatst bijgewerkt op: maandag 19 januari 2009 | 09:55
Henk Klarenbeek concentreert zich in zijn partij voor DES Lunteren. foto Cord otting
LUNTEREN – De bij damvereniging DES teruggekeerde Henk Klarenbeek wil het kunstje herhalen. In zijn eerste periode in Lunteren smaakte hij het genoegen twee keer met DES naar het hoogste clubniveau te promoveren.
De gangmaker verwacht dat DES dit seizoen afsluit met promotie naar de ereklasse.
De in Amsterdam wonende Klarenbeek (39), in het dagelijks leven programmamanager, genoot zijn damopleiding bij DES. Hij was er ruim twintig jaar speler, voordat hij vijf jaar geleden de overstap naar Amsterdam'80 maakte. Die club hoorde bij de sterkste van Nederland en deed meestal mee in de strijd om de landstitel.
In de loop van vorig seizoen werd duidelijk dat Amsterdam sportief een stapje terug ging doen. De sponsor haakte af en het complete eerste team zocht en vond een andere club. Klarenbeek ging graag in op de uitnodiging om DES te versterken.
Hij kijkt met voldoening terug op de periode bij de club in de hoofdstad. ” Ik heb er in speltechnisch opzicht veel opgestoken”, vertelt Klarenbeek. ” Het was boeiend wanneer spelers als Kees Thijssen en Alexei Tsjizjov in de voorbereiding en de nabeschouwing de prestaties tegen het licht hielden. Ze legden altijd de vinger op de zere plek.”
Zijn terugkeer naar Lunteren had met 'sentimenten' te maken, verduidelijkt Klarenbeek. “Ik vind DES een goed georganiseerde, maar ook gezellige club met een sterke jeugdopleiding. Bovendien is het eerste team homogeen. De teamgeest wint het van clubs op ons niveau, die een aantal toppers halen. Het verschil tussen ereklasse en hoofdklasse is opvallend. In de ereklasse krijg je weinig winstkansen en kun je je geen slordigheden permitteren.”
Klarenbeek is voor DES van grote waarde. Hij won zeven partijen en incasseerde zaterdag tegen de Fries Jan Algra het eerste verliespunt. De winst ging niet altijd soepel. “Het zat me enkele keren mee. Het heeft ook te maken met mijn aanpak. Vroeger speelde ik agressief, nu probeer ik in het partijverloop tactisch sterk te zijn door het spel te maken en steeds op zoek te gaan naar winstkansen.”
DES kwam vorig seizoen tekort voor een plaats in de top. In de nieuwe jaargang maakt Klarenbeek kennelijk het verschil. Zijn score is indrukwekkend en heeft ook een sportieve achtergrond.
De topscorer: “Erwin van Hierden was mij met zijn rating voorbijgestreefd. Ik zie het als een uitdaging om hem weer voorbij te steken.”
DES speelt nog tegen twee concurrenten: uit bij SNA in Heerhugowaard (31 januari) en in de laatste ronde bij DC Apeldoorn (28 februari). Tussendoor komt DIOS Achterhoek naar Lunteren. SNA verloor één keer, DCA twee keer. De opgave voor DES is volgens Klarenbeek ook om aan de bordpunten te werken. Dat resultaat beslist bij gelijke aankomst over titel en deelname aan de nacompetitie.
Klarenbeek is optimistisch. “Wij lijken op weg naar de titel en promotie naar de ereklasse. We kunnen het met dit team halen. Of we ook rijp zijn voor het hoogste clubniveau? Het verschil is groot, enige versterking is welkom om ons in het damwalhalla te handhaven.”