Dammer Van de Pol geniet na van DES-titel
donderdag 5 maart 2009 12:03
BARNEVELD/LUNTEREN - ,,We waren op een gegeven moment bijna kansloos om de titel nog te pakken, maar uiteindelijk heeft Het Noorden ons gered.” De Barneveldse dammer Evert van de Pol geniet nog altijd na van het kampioenschap dat hij afgelopen weekend met DES Lunteren binnenhaalde. Door deze prestatie is men komend seizoen actief in de Ereklasse, het allerhoogste niveau in Nederland. ,,Dit is wel heel knap voor zo'n kleine club.”
Door Jurre Jochemsen
Het zag er lange tijd naar uit dat DES met relatief gemak de titel zou binnenhalen. Vooral in 2008 regen de Lunteranen de overwinningen overtuigend aaneen. Van de Pol (vandaag 59 jaar geworden) werpt een blik terug in de tijd. ,,We zetten de eerste wedstrijden allemaal in winst om, maar na de jaarwisseling ging het mis, we begonnen wat te knoeien. Tegen SNA uit Heerhugowaard verloren we en toen hadden we het niet meer in eigen hand. Toen werden we echter gered door Het Noorden, want die wonnen van datzelfde SNA. Er zijn wel wat belletjes gepleegd om hen daarvoor te bedanken. Door hun overwinning kregen wij namelijk weer uitzicht op de titel.”
Door dit perspectief werd het vertrouwen in de goede afloop ook weer groter. Het ging zeer crescendo tegen DIOS en daardoor kwam er nog meer hoop in de Lunterse harten. Met een prima gevoel werd er toegeleefd naar dé kampioenswedstrijd, afgelopen weekend tegen Apeldoorn, een gesponsord team met liefst vijf grootmeesters in de gelederen. Van de Pol: ,,Het was uiteraard een zeer spannend duel. We hadden een gelijkspel nodig en deden dat ook nog eens. Het werd uiteindelijk 10-10. Over mijn eigen prestatie was ik ook redelijk tevreden, ik pakte een remise. Het was al met al erg zwaar de titel binnen te halen. Knap was het tegelijkertijd. We zijn in deze klasse twee keer eerder kampioen geworden; het wordt echt een grote uitdaging in de Ereklasse te spelen. Tegelijk is het een hele eer om zo hoog te dammen. We komen daar de complete wereldtop tegen met spelers als Tsjizjov, Clerc, Krajenbrink en Gantwarg. Het zal dus wel heel pittig worden.”
(Het complete interview is te lezen in de Barneveldse Krant van donderdag 5 maart 2009)
Evert, gefeliciteerd!